Nu husker
du vel at tage Star Munchkin med...
Flere
uafhængige opkald fra gutterne blev afsluttet med denne
sætning, da vi ved fælles forvirring prøvede at planlægge en
weekend i et sommerhus langt væk fra den alt for velkendte,
pågående dagligdag. Og selvfølgelig husker jeg at tage Star
Munchkin med. Spillet repræsenterer min bedste mulighed for
at trække gulvtæppet væk under fødderne på dem; jeg har
nemlig læst kortene. Jeg kender de fede combos. Jeg har øvet
mig i at snyde. Jeg er en Cyborg, Trader/Spaceranger
bevæbnet med en heftig laserxraysergoawayser, med min
trofaste sidekick ved min side, og en god portion lede
tricks i ærmet. Alligevel få jeg sved på panden når
monstrene pludselig får hjælp af deres kloner, og de andre
rotter sig sammen og smider med beergas grenades og det der
er værre, lige som jeg er ved at vinde. Det kan altid blive
værre i Munchkin, det skal dine med/modspillere nok sørge
for. Det handler om at vinde, og målet helliger midlet. Stab
your buddy er den vigtigste regel, for du vil vel ikke have
at han skal vinde, vel?
Munchkin er
fedt! Det understreges når man, som jeg, kl. 04:00, efter 8
timers D&D, har oplevet flere mennesker sige i munden på
hinanden, "Skal vi ikke lige tage et spil Munchkin",
hvorefter alle tilstedeværende har kastet sig frådende ind i
kampen. Munchkin efter morgenmaden, Munchkin i pausen,
Munchkin mellem sætninger. Der er altid plads til et spil
Munchkin.
Munchkin er
let at gå til Reglerne er hurtigt læst, og alt hvad man har
brug for er inkluderet i pakken. Hele herligheden er baseret
på to forskellige korttyper. Disse bruges til at skabe en
karakter med diverse indenfor højteknologiske våben og
udrustning, som slippes løs på en rumstation sammen med en
masse andre skydegale Munchkins. På kortene finder man også
en varieret skare af mere eller mindre kendte fjender, som
kan skydes ned for at avancere i levels, eller de kan
spilles ud mod andre spillere (dette er klart det sjoveste).
Desuden finder man et væld af fælder, sidekicks, bizarre men
nyttige items + diverse mærkværdigheder. Der et utal af
kombinationsmuligheder og twists der konstant forrykker
magtbalancen under spillet. Ydermere må man kæmpe for at
bevare fokus gennem de utallige jokes og gakkede indfald der
er inkorporeret i kortene. Når den store Cthulhu pludselig
fortæller dig at han er din far bliver situationen en helt
anden, og du må tænke hurtigt for at undgå en grum skæbne.
Det kræver sin mand at træde de andre under fode og opnå
positionen som vinder.
Det kan
anbefales at udvide Star Munckin med Star Munchkin2 (The
Clown Wars). Man får ikke blot flere kort og mere forvirring
for pengene, The Clown Wars indeholder også de komplette
regler for episk Star Munchkin. Spilletiden bliver fordoblet
(mere af det gode), monstrene bliver grummere og skattene
større.
Go large, go epic –and stab your buddy some more! |