|
Spil
Anmeldelser |
AT-43 |
Skrevet af Thue Eriksen |
|
Dette
produkt
kan købes hos Asgaard Games:
Link |
|
Mandag den 22/01-2007
Første play-test af det nye AT-43! |
|
Mandag... Vagt... You know the drill...
Men ved du hvad AT-43 er for et spil måske?! Det er nemlig
lidt specielt og kan på nogen områder faktisk risikere at
være lidt banebrydende for figurspilshobbyen. Men lad os
kigge på det...
Først en lille fortælling dog... Jeg har i år 10 års (!!)
jubilæum ude på Bakkelyst hvor jeg arbejde som klubpædagog.
Det er vi nogle stykker der havde of fejrede det hyggeligt
og uformelt i sidste uge. Det udløste en gave, en fin og dyr
"Global" kniv. Jeg har dog en super kokkekniv, så jeg valgte
at bytte den. Så tænkte jeg, hvad skal jeg så købe? Noget
andet praktisk jeg mangler... Hmm... tænke tænke og
pludseligt står jeg ved Asgård Games med en stor kasse i
hænderne og har brugt alle mine penge på nørde-ting!
Overraskende? Næh egenligt ikke :O) |
|
Get on With It!! |
|
 |
|
Ja ja okay så. AT-43 er lavet af
det franske Rackham Games som også laver tabletopspillet
Confrontation og brætspillet Hybrid. Deres figurer er
fantastiske og virkeligt godt lavet. AT-43 anderledes på
flere måder: Det er deres første sci-fi spil, det er en helt
ny verden og det har malede figurer. Det sidste er for mig
en spændende og afgørende faktor. Jeg er personligt meget
mere spiller end maler, men vil også have min hær er
malet... Det betyder en masse arbejde som jeg ikke altid
synes er lige sjovt. Så for mig er det spændende at At-43
kommer med flotte malede figurer! Mere om det senere. |
|
 |
|
Kassen spillet kommer i er meget stor og
meget flot. Den præsenterer spillet super nice og har et
fliplåg der gør man kan se indholdet af kassen og se alle de
fine ting der er med. MEN kassen er stort set ubrugelig
efter du har pakket spillet ud, da det simpelthen er alt for
bøvlet at bruge den til opbevaring og transport af figurerne
og tingene. Det er lidt ærgeligt, men det er jo så et
tabletopspil så os garvede har jo nok noget andet at have
det i... Hvad får du så? Ja du får faktisk en lækker og
komplet pakke. Der er 2 units U.N.A. White Star Steel
Troopers + en stor Fire Toad Combat Strider og 2 units
Therian Storm Golems + en meget stor Wraith Golgoth. Der er
også en fed container + 6 "beton" vægstykker til terræn + et
dobbeltsidet spillemåtte i plakatpapir, som scenarierne
udspiller sig på. Så får du statkort til tropperne, et
målebånd (fjederen der ruller det op virker lidt svag) og så
regelbogen. Så der er alt hvad du skal bruge og det er klart
til spil "out of the box". Ingen limen, ingen samlen, ingen
malen! |
|
 |
|
Jeg havde aftalt at spille med Morten og
vi tog bare det hele fra en ende af. Regelbogen er på fem
forskellige sprog, men reglerne er ikke længere en 24 sider,
inklusiv de 6 missioner. Den er lavet som programmeret
indlæring, hvor du læser 5 siders super basisregler og så
lærer du flere og flere regler og enheder at kende for hver
mission. Det er smart især for unge og nye, MEN det går så
også at de første 2-3 missioner, nok aldrig vil blive
spillet igen efter første gang, da der simpelthen er for
lidt indhold i dem... Der kommer dog løbende nye missioner
på AT-43's hjemmeside, så det er fint nok. Man skal også
huske på at det er et "initiation set", altså et
begynder/intro sæt og at de advancerede (rigtige) regler
kommer i en bog til marts! (Der går endda rygter om at man
kommer til at kunne downloade dem gratis). |
|
 |
|
Første mission brugte kun de 2 store
Combat Striders. Jeg spillede hele vejen igennem United
Nations of Ava's White Star tropper og Morten spillede de
onde robot aliens, Therians. Min Fire Toad Combat Strider
skulle slippe ud af kortet og hans Wraith Golgoth skulle
smadre den. Som det kan ses, fik jeg klø. Det tog 10 min. |
|
 |
|
Mission nr. 2, gik straks bedre.
Der lærte man at bruge infanteriet og der blev Therians
Storm Golems, mejet ned af U.N.A.'s Steel Troopers! |
|
 |
|
Den 3. mission tog flere regler
med, bl.a. en ret fed regel omkring "fire zones". Det går ud
på at hver enhed der skyder dækker et område der måles fra
de yderste figurer i den enhed der skyder til de yderste
figurer i den enhed der bliver beskudt. Området der imellem
er så deres fire zone. Står der venlige eller fjendtlige
enheder i den og tættere på de skydende i målet, så bliver
impacts (de slag der rammer) først allokeret til dem og så
først bagefter til det oprindelige mål!! Det betyder at man
skal passe på friendly fire. |
|
 |
|
Det havde jeg lige forklaret Morten,
hvorefter jeg selv skyder, så jeg faktisk KUN kan ramme mine
egne tropper :O) Funny Stuff! Så jeg starter ud med at dræbe
en af mine egne... Flot. Men faktisk en fed regel. |
|
 |
Mission 4, begyndte at skrue op for
blusset og tilføje nogle seje Missile Launchers og nogle
terræn effekter, her Plasma Generators, og det fede er at
det hele er med i kassen! I den her mission var det også
tydeligt at det her altså er hardcore sci-fi. Våbene kan
altså skyde rigtigt langt, det bliver dog sværere at ramme
på lang afstand, men det er lidt cool. Missile launcheren
havde dog "locked target" så den ramte på 3+ på en sekssidet
terning. Den kan så kun bruges mod terræn og Combat Striders,
men den er sej! Vores umiddelbare konklussion er at det
virker spændende og at spillet virkeligt åbnede op i de
senere missioner, da der kom flere tropper med osv. I
starten var vi nok begge lidt nervøse for at det var alt for
simpelt :O) Glæder mig til at se de advancerede regler til
Marts. Imellem tiden, vil jeg spille resten af missionerne
og downloade flere.
Næste testprojekt bliver jo så nok Infinity og så skal
Hybrid også lige ordentligt på bordet! |
|
Nogle Billeder af AT-43! |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|